Η γυναίκα στη θρησκεία - ο Χριστός και η αμαρτωλή γυναίκα (Ιωάννης, Η' 1-11)


Τα γεγονότα: ο Ιησούς πέρασε την νύχτα του στο όρος των Ελαιών και το πρωί πολύς κόσμος τον πλησίασε για να ακούσει το κήρυγμα του. Την ίδια στιγμή οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι έφεραν μπροστά Του μια γυναίκα που πιάστηκε να απατά τον σύζυγο της και Τον ρώτησαν αν πρέπει να την λιθοβολήσουν, όπως ορίζει ο νόμος του Μωυσή. Ο Ιησούς δεν απάντησε αλλά αυτοί επέμεναν (για να τον παγιδέψουν). Τελικά ο ο Ιησούς είπε οτι όποιος δεν έχει κάνει καμία αμαρτία στη ζωή του να ρίξει την πρώτη πέτρα. Έτσι οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι έφυγαν χωρίς να λιθοβολήσουν την γυναίκα. Στο τέλος ο Ιησούς άφησε την γυναίκα ελεύθερη αλλά την διέταξε να μην ξανακάνει την πράξη αυτή. (όλο το μεταφρασμένο απόσπασμα από την Καινή Διαθήκη μπορείτε να το διαβάσετε εδώ)

Tα συναισθήματα: Αισθανόμαστε συμπόνια για την γυναίκα, όχι γιατί δικαιολογούμε την πράξη της αλλά γιατί καταδικάστηκε σε θάνατο μόνο αυτή και όχι ο μοιχός άντρας. Ανακουφιζόμαστε και χαιρόμαστε που στο τέλος η γυναίκα σώθηκε, μας μένει όμως και ένα συναίσθημα πίκρας και αδικίας για την υποκρισία που κυριαρχούσε - μόνο η γυναίκα τιμωρούνταν χωρίς να υπολογίζεται το γεγονός οτι και ο άντρας είχε μερίδιο ευθύνης σε μια τέτοια κατάσταση.

Πιθανοί κίνδυνοι: Η γυναίκα θα μπορούσε να πεθάνει αν δεν υπήρχε η παρέμβαση του Ιησού ή αν οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι δεν λάμβαναν υπ'όψιν τα λόγια του. Επίσης, παρά το γεγονός αυτό η νοοτροπία των ανθρώπων μπορεί να μην άλλαζε άμεσα και δραστικά.

Θετικά σημεία: Έστω και προσωρινά έχουμε μια αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Φυσικά το πιο θετικό είναι οτι η γυναίκα γλύτωσε τον θάνατο. Επίσης, οι παρόντες που έβλεπαν τα γεγονότα διδάχτηκαν κι εκείνοι για το τι είναι σωστό και τι όχι.

Εναλλακτικές λύσεις: Ο Χριστός θα μπορούσε να προτείνει να τιμωρηθεί με τον ίδιο τρόπο και ένας άντρας. Ακόμη, θα μπορούσε να πάρει την γυναίκα και να εξαφανιστούν (κανένας όμως από αυτούς τους τρόπους δεν θα είχε την ίδια απήχηση και διδαχή). Επίσης, θα μπορούσε να υπάρξει αλλαγή στη νομοθεσία, ώστε να να υπάρχει ισονομία ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες για το ίδιο αδίκημα. 

Συμπεράσματα - κρίσεις: Ο Ιησούς, σε μια εποχή που η γυναίκα θεωρούνταν αντικείμενο, κήρυξε την ισότητα του άντρα και της γυναίκας. Τους έδωσε διαφορετικούς ρόλους αλλά τους έκανε ομότιμους ως προς την αρετή. Για την δημιουργία μιας σωστής οικογένειας δεν μπορεί το ένα μέλος (η μητέρα και σύζυγος) να έχει άσχημη μεταχείριση από το άλλο (τον σύζυγο και πατέρα). Δεν θα δοθούν τα σωστά πρότυπα στα παιδιά, αν καθημερινά ο πατέρας υποβαθμίζει την μητέρα και της συμπεριφέρεται άσχημα.
Με αυτή τη συμπεριφορά όμως, δεν θα ζημιωθεί μόνο η οικογένεια αλλά και ο ίδιος ο άντρας, ο οποίος θα χάσει την ψυχική σωτηρία του αφού επιμένει να συμπεριφέρεται άσχημα σε έναν άλλο άνθρωπο - και μάλιστα στην μητέρα των παιδιών του.
Ο Χριστός, με λίγα λόγια, μια μόνο φράση, προσπάθησε να διδάξει έμπρακτα την ισότητα και μάλιστα με έναν τρόπο διαχρονικό που ταιριάζει σε όλες τις κοινωνίες. Το "παραστράτημα" για τον Χριστό δεν ανήκει μόνο στον άντρα ή μόνο στην γυναίκα, αλλά στον άνθρωπο γενικά.
Τέλος, δεν μπορούμε παρά να διαπιστώσουμε, οτι δυστυχώς και στις μέρες μας υπάρχει σε πολλούς λαούς η νοοτροπία οτι η γυναίκα είναι αυτή η οποία φταίει για όλα και μόνο αυτή πρέπει να τιμωρηθεί σε περίπτωση που κάνει κάτι με την σύμπραξη κάποιου άντρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου